Tillbaka till infosidan

Leverantör för keramiker i alla former


Villkor

 

Köpvillkor
Vi tillämpar konsumentköplagen (SFS 1990:932) och distansavtalslagen (SFS 2000:274). I varje gällande stund kan villkoren ändras och det anses som köparens skyldighet att förvissa sig om aktuella villkor innan varje köp.

Kunduppgifter
Det är på köparens ansvar att tillse att de adress/mail och telefonuppgifter vi har registrerat är aktuella. För beställare under 18 år krävs målsmans godkännande. Beställning i annan persons namn utan dennes medgivande polisanmäles.

Skydd av personuppgifter
I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss, även skicka information om t.ex. kampanjer eller nya produkter. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få ta del av den information som vi har registrerat och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister.

Priser och betalning
Samtliga priser är angivna exkl. moms fritt lager, vi förbehåller oss rätten att justera priser utan föregående notis. Vid fakturering gäller betalning med 15 dagars kredit, upp till kreditgräns. Nya kunder betalar i förskott. Efter ansökning kan företag och institutioner erhålla längre kredittid mot avgift.
Beställningsvara, d.v.s. ej lagervara, betalas i förskott.
Vid försenad betalning följer vi Räntelagen (1975:635) vilket innebär att om betalning ej registrerats på förfallodagen tillkommer 450:- förseningsavgift + dröjsmålsränta för företag och institutioner. För privatkund tillkommer påminnelseavgift 60:- + dröjsmålsränta. Avgift + dröjsmålsränta faktureras antingen separat eller vid nästkommande beställning. I vissa fall kan därför även ränta på dröjsmålsränta faktureras. Dröjer betalning 30 dagar eller mer efter förfallodatum går ärendet till inkasso.

Felaktig information
Vi förbehåller oss för fel i information och specifikationer på samtliga förekommande produkter på vår hemsida. Vi kan inte heller garantera att en bild återger varans exakta utseende.

Leveranstid
Normal leveranstid är ca. en vecka men vid hög orderingång kan det ta någon extra dag. Alla ev. leveransbesked är preliminära - vilket beror på att vi reserverar oss för att våra leverantörer ibland kan ändra sina leveransbesked på våra inköpsordrar.
Om Du som kund anser att leverans dröjer så länge att Du önskar avbeställa produkten i fråga, är det ditt ansvar att ordern avbeställs innan leverans sker. Delleverans av order kan ske efter överenskommelse.

Ändring av beställning
Du kan fram till det att din order lämnat vårt lager förändra din order utan extra kostnad. Vid beställningsvara, d.v.s. ej lagervara, som beställs specifikt till dig som kund är det normalt inte möjligt att avboka eller ändra beställningen.

Avbeställning
Du kan utan kostnad avbeställa din order fram till det att den lämnat vårt lager, undantag beställningsvara enl. punkten ovan.

OBSERVERA: När en order skall avbokas så görs detta via epost till lars@tarn.se. En bekräftelse på din avbokning kommer att skickas tillbaka snarast men om du inte får den finns en risk att ordern inte är avbokad.

Outlösta paket/Leveransproblem
Du förbinder dig att hämta ut beställda varor med ombudsfrakt snarast. Liggtiden för ett vanligt paket hos ombud är 7 dagar. Om du inte hämtar ut paketet skickas det i retur och då debiteras Du för alla extra tillkommande avgifter och fraktkostnader.

Har du bokat leverans med utkörning och avisering måste du välja leveransdag inom 3 kalenderdagar. Väljer du senare leverans, fr.o.m. kalenderdag 4 efter aviseringen tillkommer lagerhyra vilket debiteras i efterhand.

Har du bokat leverans med utkörning utan avisering måste du vara tillgänglig på  leveransadressen alla helgfria vardagar 7-17. Missar du ett leveransförsök kan avgifter tillkomma för extra utkörning och lagerhyra vilket debiteras i efterhand.

Tänk på att du också kan boka frakt utan kvittens vilket betyder att fraktbolaget bara ställer av godset vid leveransadressen oavsett om någon person är tillgänglig eller inte.

Normalt bokar vi alltid med avisering till privatkunder men inte till företag eller institutioner. Vid tveksamhet, kontakta oss i förväg!

Sändningsnumret på din order kan du få efter förfrågan men skickas inte ut per automatik.

Ångerrätt (och returer)
Som privatperson har Du enligt distansavtalslagen rätt att ångra ett köp inom 14 kalenderdagar från mottagandet. För att begära ångerrätt enligt distansavtalslagen måste Du först kontakta oss.
Returfrakten sker alltid på din bekostnad enligt distansavtalslagen § 18 och på ditt ansvar (vad gäller förpackning, emballage och eventuell ersättning från transportbolaget vid skada).
OBS ! Vi tar bara emot returer skickade som företagspaket, d.v.s. dörr till dörrleverans med epostavisering. Vi tar inte emot returer som skickas till ombud, de går i retur till avsändaren. Kontakta oss om du behöver hjälp med fraktsedel. Tänk på att du som kund bär ansvaret för återsändningen av produkten och att varan packas på ett säkert sätt. Därför rekommenderar vi dig att spara emballage och ev. pall om återsändning blir aktuellt. Vet du inte hur du ska packa säkert, fråga oss.

Citat från Konsumentverket om Distansavtalslagen SFS 2005:59:
"Om du har köpt en vara är du skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du har rätt att göra sådana ingrepp i varan som är nödvändiga för att undersöka den. Naturligtvis ska du vara försiktig och inte göra en mer omfattande undersökning än nödvändigt. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten."
Varan måste returneras i ursprungsskick och i sin originalförpackning, i annat fall debiterar vi dig för de merkostnader som uppstår.

På beställningsvara som byggs eller anpassas för kund specifikt, t.ex. keramikugnar och ombyggda drejskivor gäller inte ångerrätten.

Transportskador
Transport som ombesörjs av oss försäkras via aktuell transportörs avtal. Skada ersättes endast i den mån och omfattning som resp. aktuell transportörs försäkring täcker. Synliga skador vid leverans skall antecknas på fraktsedel/dator och intygas av chauffören. Ta sen kontakt med fraktbolaget eller oss snarast då reklamation måste ske inom 7 dagar från leverans. Saknade varor, felaktigt skickade varor eller andra frågor som inte rör fraktbolaget bör snarast meddelas direkt till oss.

Garantier och reklamationer
Vi förutsätter att köpare på lämpligt sätt provar våra produkter och material innan de används i produktion.
Kostnader eller förluster för skador, driftstopp eller liknande förorsakat av våra produkter och material ersätts inte.

Generellt lämnar vi 1 års garanti på verktyg, 2 år på drejskivor och tre år på ugnar, undantag kan förekomma.

Vi tillämpar konsumentköplagen, där du som privatkund har rätt att reklamera en vara inom 3 år, under förutsättning att du kan påvisa att det är fel på varan och att det inte beror på slitage eller fel handhavande. Vad som är att anse som ett tillverkningsfel på en vara definieras av antingen tillverkaren eller oss.
Om en vara reklameras och inga fel konstateras får du som kund betala en undersökningsavgift på min. 500:- + frakter tur och retur.
Om ett fel beror på tillverkningen, s.k. ”ursprungsfel” ersätter vi kunders fraktkostnader vid reklamationer, då i form av att vi skickar ut fraktsedlar. Spara originalförpackning och lastpall om varan skulle behöva skickas tillbaka för garantiåtgärd. Spara också alltid fakturan/kvittot som måste kunna visas upp för att garantin skall gälla. Vid problem kontakta oss alltid först så vi kan lösa garantiåtagandet på bästa sätt. Om du själv utför eller låter tredjepart utföra reparation eller annat ingrepp utan vårt godkännande utgår ingen ersättning.

Används varan yrkesmässigt gäller inte konsumentköpslagen och ovanstående reklamations/garantiförfarande.
Ta kontakt med oss för mer info.

Vid tvist
Vi följer allmänna reklamationsnämndens rekommendation i en eventuell tvist gentemot privatperson.

Undantag
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses, befrias vi från våra förpliktelser att fullgöra dessa villkor.


   Epost:  lars@tarn.se