Köpvillkor Vi tillämpar
konsumentköplagen (SFS 1990:932) och distansavtalslagen (SFS 2000:274).
I varje gällande stund kan villkoren ändras och det anses som köparens
skyldighet att förvissa sig om aktuella villkor innan varje köp.
Kunduppgifter
Det är på köparens ansvar att tillse att de adress/mail och
telefonuppgifter vi har registrerat är aktuella. För beställare under
18 år krävs målsmans godkännande. Beställning i annan persons namn utan
dennes medgivande polisanmäles.
Skydd av personuppgifter I
samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar
och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och
tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss, även skicka
information om t.ex. kampanjer eller nya produkter. Enligt PUL
(personuppgiftslagen) har du rätt att få ta del av den information som
vi har registrerat och om du anser den vara felaktig eller irrelevant
kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister.
Priser och betalning
Samtliga priser är angivna exkl. moms fritt lager, vi förbehåller oss
rätten att justera priser utan föregående notis. Vid fakturering gäller
betalning med 15 dagars kredit, upp till kreditgräns. Nya kunder betalar i
förskott. Efter ansökning kan
företag och institutioner erhålla längre kredittid mot avgift.
Beställningsvara, d.v.s. ej lagervara, betalas i förskott.
Vid försenad betalning följer vi Räntelagen (1975:635) vilket innebär
att om betalning ej registrerats på förfallodagen tillkommer 450:- förseningsavgift + dröjsmålsränta för företag
och institutioner. För privatkund
tillkommer påminnelseavgift 60:- + dröjsmålsränta.
Avgift + dröjsmålsränta faktureras antingen separat eller vid nästkommande beställning.
I vissa fall kan därför även ränta på dröjsmålsränta faktureras.
Dröjer betalning 30 dagar eller mer efter förfallodatum går ärendet till inkasso.
Felaktig information
Vi förbehåller oss för fel i information och specifikationer på
samtliga förekommande produkter på vår hemsida. Vi kan inte heller
garantera att en bild återger varans exakta utseende.
Leveranstid
Normal leveranstid är ca. en vecka men vid hög orderingång kan det ta
någon extra dag. Alla ev. leveransbesked är preliminära - vilket beror på
att vi reserverar oss för att våra leverantörer ibland kan ändra sina
leveransbesked på våra inköpsordrar.
Om Du som kund anser att leverans dröjer så länge att Du önskar
avbeställa produkten i fråga, är det ditt ansvar att ordern avbeställs
innan leverans sker. Delleverans av order kan ske efter överenskommelse.
Ändring av beställning Du
kan fram till det att din order lämnat vårt lager förändra din order
utan extra kostnad. Vid beställningsvara, d.v.s. ej lagervara, som beställs
specifikt till dig som kund är det normalt inte möjligt att avboka eller ändra beställningen.
Avbeställning
Du kan utan kostnad avbeställa din order fram till det att den lämnat
vårt lager, undantag beställningsvara enl. punkten ovan.
OBSERVERA: När en order skall avbokas så görs detta via epost till lars@tarn.se.
En bekräftelse på din avbokning kommer att skickas tillbaka snarast men
om du inte får den finns en risk att ordern inte är avbokad.
Outlösta paket/Leveransproblem
Du förbinder dig att hämta ut beställda varor med ombudsfrakt snarast. Liggtiden för ett vanligt
paket hos ombud är 7 dagar. Om du inte hämtar ut paketet skickas det i retur och då debiteras Du för alla extra tillkommande avgifter och fraktkostnader.
Har du bokat leverans med utkörning och avisering måste du välja leveransdag inom 3 kalenderdagar.
Väljer du senare leverans, fr.o.m. kalenderdag 4 efter aviseringen tillkommer lagerhyra vilket debiteras i efterhand.
Har du bokat leverans med utkörning utan avisering måste du vara tillgänglig på leveransadressen alla helgfria vardagar 7-17.
Missar du ett leveransförsök kan avgifter tillkomma för extra utkörning och lagerhyra vilket debiteras i efterhand.
Tänk på att du också kan boka frakt utan kvittens vilket betyder att fraktbolaget bara ställer av godset vid leveransadressen
oavsett om någon person är tillgänglig eller inte.
Normalt bokar vi alltid med avisering till privatkunder men inte till företag eller institutioner.
Vid tveksamhet, kontakta oss i förväg!
Sändningsnumret på din order kan du få efter förfrågan men skickas inte ut per automatik.
Ångerrätt (och returer)
Som privatperson har Du enligt distansavtalslagen rätt att ångra ett
köp inom 14 kalenderdagar från mottagandet. För att begära ångerrätt
enligt distansavtalslagen måste Du först kontakta oss.
Returfrakten sker alltid på din bekostnad enligt distansavtalslagen §
18 och på ditt ansvar (vad gäller förpackning, emballage och eventuell
ersättning från transportbolaget vid skada).
OBS ! Vi tar bara emot returer skickade som företagspaket, d.v.s. dörr till
dörrleverans med epostavisering. Vi tar inte emot returer som skickas till ombud, de går i retur till avsändaren. Kontakta oss om du
behöver hjälp med fraktsedel. Tänk på att du
som kund bär ansvaret för återsändningen av produkten och att varan packas på ett säkert sätt.
Därför rekommenderar vi dig att spara emballage och ev. pall om återsändning
blir aktuellt. Vet du inte hur du ska packa säkert, fråga oss.
Citat från Konsumentverket om Distansavtalslagen SFS 2005:59:
"Om du har köpt en vara är du skyldig att hålla varan i lika gott skick
som när du fick den. Du har rätt att göra sådana ingrepp i varan som är
nödvändiga för att undersöka den. Naturligtvis ska du vara försiktig
och inte göra en mer omfattande undersökning än nödvändigt. Om varan
skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du
ångerrätten."
Varan måste returneras i ursprungsskick och i sin originalförpackning,
i annat fall debiterar vi dig för de merkostnader som uppstår.
På beställningsvara som byggs eller anpassas för kund specifikt, t.ex. keramikugnar och
ombyggda drejskivor gäller inte ångerrätten.
Transportskador Transport som
ombesörjs av oss försäkras via aktuell transportörs avtal. Skada
ersättes endast i den mån och omfattning som resp. aktuell transportörs
försäkring täcker. Synliga skador vid leverans
skall antecknas på fraktsedel/dator och intygas av chauffören. Ta sen kontakt
med fraktbolaget eller oss snarast då reklamation måste ske inom 7 dagar
från leverans.
Saknade varor, felaktigt skickade varor eller andra frågor som inte rör
fraktbolaget bör snarast meddelas direkt till oss.
Garantier och reklamationer
Vi förutsätter att köpare på lämpligt sätt provar våra produkter och material innan de används i produktion.
Kostnader eller förluster för skador, driftstopp eller liknande förorsakat av våra produkter och material ersätts inte.
Generellt lämnar vi 1 års garanti på verktyg, 2 år på drejskivor och tre år på ugnar, undantag kan förekomma.
Vi tillämpar konsumentköplagen, där du som privatkund har rätt att
reklamera en vara inom 3 år, under förutsättning att du kan påvisa att
det är fel på varan och att det inte beror på slitage eller fel handhavande.
Vad som är att anse som ett tillverkningsfel på en vara definieras av
antingen tillverkaren eller oss.
Om en vara reklameras och inga fel konstateras får du som kund betala
en undersökningsavgift på min. 500:- + frakter tur och retur.
Om ett fel beror på tillverkningen, s.k. ”ursprungsfel” ersätter vi
kunders fraktkostnader vid reklamationer, då i form av att vi skickar
ut fraktsedlar. Spara originalförpackning och lastpall om varan skulle
behöva skickas tillbaka för garantiåtgärd. Spara också alltid
fakturan/kvittot som måste kunna visas upp för att garantin skall
gälla. Vid problem kontakta oss alltid först så vi kan lösa garantiåtagandet på bästa sätt. Om du själv utför eller
låter tredjepart utföra reparation eller annat ingrepp utan vårt
godkännande utgår ingen ersättning.
Används varan yrkesmässigt gäller inte konsumentköpslagen och ovanstående reklamations/garantiförfarande.
Ta kontakt med oss för mer info.
Vid tvist
Vi följer allmänna reklamationsnämndens rekommendation i en eventuell tvist gentemot privatperson.
Undantag
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden,
myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer,
fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår
kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses, befrias vi från våra
förpliktelser att fullgöra dessa villkor. |